Salar de Uyuni Tour vanuit Tupiza - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Eefje Kort - WaarBenJij.nu Salar de Uyuni Tour vanuit Tupiza - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Eefje Kort - WaarBenJij.nu

Salar de Uyuni Tour vanuit Tupiza

Blijf op de hoogte en volg Eefje

09 Maart 2017 | Bolivia, Tupiza

Een 4 daagse tour vanuit Tupiza naar Uyuni. Zou volgens vele een hoogtepunt van mijn reis zijn. Nou dat was het. Wat is Bolivia hoog in de bergen mooi en rustgevend zeg. En wat hebben we geluk gehad met het weer. 6 druppels regen, weinig bewolking en vooral zo'n.
Helaas was het lichamelijk erg zwaar voor me aangezien ik net op de ochtend van vertrek zwaar verkouden werd. We gingen de eerste dag van slapen op 2800 meter naar slapen op 4400 meter en dat geeft je verkoudheid toch een andere dimensie. Maar ik zou het zo weer doen, lekker cliché maar het was het echt waard.
We vertrokken helaas ruim 3u later dan gepland...Bolivian time zullen we maar zeggen...maar hebben alles gedaan wat we zouden doen. Onze gids nam zijn tijd en reed ook nog eens super veilig. Zijn zusje was ook mee en die was de Kok voor deze reis. Natuurlijk heb ik haar geholpen en recepten gepikt.
Met mij ging er nog een Mexicaans meisje mee en 2 franse meisjes.
Voor de mensen die deze tour niet gedaan hebben zal ik proberen uit te leggen wat het was. Je rijd in 4 dagen door de bergen om zo optimaal te kunnen genieten van de ongeving. Zoveel verschillende landschappen gezien. We gingen van een soort maanlandschap met rode rotsen naar ontzettende grote mega groene weides waar ezels, llamas en schapen rondliepen. Midden in zo'n weiland hebben we ook geluncht, zo vet. Maar ook allerlei lagunes die bijzondere kleuren hadden. En je eindigt op die immens grote zoutvlakte. We reden soms uren zonder andere tegen te komen, zo bizar.
We sliepen elke nacht in een soort van bijgebouwtje bij mensen thuis. Weinig luxe maar dikke prima. Alicia ging dan voor ons koken en daarna slapen. Alicia stond dan om 5u op om het eten voor t ontbijt en de lunch voor te bereiden. De laatste ochtend zelfs om 3u omdat wij naar de zonsopgang gingen kijken.
Carlitos (eigenlijk Carlos maar ze gebruiken hier itos als koosnaampje) was onze driver en guide. Hij reed super voorzichtig en wist alle goede plekjes voor ons. Daarnaast had hij een USB stick met allerlei soorten muziek. Frans, Engels en spaans wat voor veel hilariteit zorgde bij iedereen.
Elke dag was weer anders behalve dan het veel in de auto zitten. Ik hoop dat jullie met mijn foto's een beetje een idee hebben van wat we gezien hebben.
Dag 2 was voor mij het zwaarst. Ik was steeds zieker aan t worden en we kwamen op 5000m hoogte. Maar door de mooie dingen die we zagen lijk je dat een beetje te vergeten. Tot ik in bed lag die nacht. Ik heb die nacht voor t eerst in mijn leven een paniekaanval gehad. Ik had het erg benauwd en toen ik in bed ging liggen kreeg ik bijna geen lucht meer, de druk op mijn holtes werd steeds erger en ik begon te bedenken dat iedereen zei dat bij hoogteziekte je moest afdalen. Alleen dat ging niet maar die gedachtes waren niet zo handig. Ik heb de meiden wakker gemaakt en die hebben mij gerust gesteld ( de 2 Franse waren dokters) ik heb muziek opgezet en heb zo een klein beetje geslapen.
Dag 3....de zonsondergang op de zoutvlakte. De mooiste die ik ooit gezien heb. Zo gaaf om op die vlakte in het water te staan en al die verschillende kleuren plus weerspiegeling te zien.
De volgende ochtend stonden we om 4.15u op voor de zonsopgang en die viel erg tegen. Of ja ik heb veel mooiere gezien..haha...dit was ook het enige echte koude moment. Hierna hebben we ontbeten op de zoutvlakte en ontzettend veel lol gehad met het maken van de perspectief foto's.
Hierna zijn we afgezet in Uyuni en moesten we 6u wachten op de bus. Gelukkig met zijn 4en dus dat scheelt. Heerlijk pizza gegeten en beetje op kunnen frissen in een hotel.
Ik ben inmiddels weer in la paz. Vanochtend naar een privé kliniek geweest en in mijn beste spaans uitgelegd waar ik last van had. Gelukkig ben ik goed in pictionary en heb ik ook uit kunnen beelden. Conclusie van de arts: voorhoofdholte ontsteking. Fack! Nu dus aan de antibiotica dus hopelijk snel weer beter. Omdat het vandaag ook nationale vrouwendag is vond ik dat ik het er maar van moest nemen.Ben lekker een 3 gangenmenu gaan doen bij een goede vietnamees en daarna naar de VIP bios geweest. Heerlijk van die automatische stoelen in ligstand en een flinke bak popcorn.
Morgen ga ik naar Cusco met een lange bustocht dus ga vanavond maar eens vroeg slapen.

  • 09 Maart 2017 - 07:53

    Sanne:

    Super mooie foto's zus!Echt prachtig daar!
    Hopelijk snel weer beter!
    Love you!
    Kus van ons

  • 09 Maart 2017 - 11:31

    Eefje:

    Eef! Ziet er echt mega gaaf uit! Super mooie foto's. Wel echt balen dat je ziek bent. Hopelijk knap je snel op en Kun je optimaal gaan genieten van al dat moois! Liefs X Eef

  • 09 Maart 2017 - 16:50

    Maartje K:

    Supermooi daar in de bergen. Prachtige luchten. Beterschap!

  • 10 Maart 2017 - 14:40

    Lotte :

    Wat gaaf Eef! Echt zo jaloers. Fijn dat je toch hebt kunnen genieten ondanks dat je niet fit bent. Hopelijk snel opgeknapt en goed jezelf verwennen maar dat lukt wel zo te lezen. ;-)

    Benieuwd naar je volgende avontuur.

    X Lotte

  • 10 Maart 2017 - 17:33

    Liesbeth:

    Wat een belevenis zeg, al die kleuren en een vervagende horizon. Steeds weer anders. Ik snap dat je geniet!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Tupiza

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 April 2017

Laatste week...met laura in Cuba

22 April 2017

Adventure week in San Gil

16 April 2017

Tayrona park and paradise

09 April 2017

Minca en meer

05 April 2017

Caribisch Cartagena
Eefje

Actief sinds 12 Feb. 2017
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 89132

Voorgaande reizen:

12 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: